Logo Čtenářský-deník.cz

  • V naší databázi je nyní 4 586 obsahů děl, životopisů a slohovek ke stažení.
  • Z toho je 2754 prací zdarma.

Poradíme vám

Nevíte co se studiem? Poraďte se v Centru kariérového poradenství!

Seminárky.cz


Konec února je pro deváťáky a maturanty náročným obdobím, ve kterém si podávají přihlášky na střední, vyšší odborné nebo vysoké školy. Většina z nás, kdo jsme zažili toto období, určitě potvrdí, že rozhodování a volba školy není jednoduchá. Pokud máte nějaké pochybnosti nebo problém během studia, velmi dobře vám v tomto ohledu pomohou pracovníci Centra kariérového poradenství Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze (CKP).

Položili jsme několik otázek paní Ivaně Eliáškové, poradkyni z CKP.

Na koho se vaše poradenství zaměřuje?
„Naše Centrum kariérového poradenství působí při Národním ústavu odborného vzdělávání již osmým rokem. Individuálně pomáháme při rozhodování o studiu na středních a vyšších odborných školách klientům z celé republiky. Nejsme zaměřeni pouze na žáky základních škol, ale věnujeme se uchazečům o vzdělávání všech věkových kategorií i s různou úrovní vzdělání. Nemalou skupinu našich klientů tvoří středoškolští studenti, kterým pomáháme hledat optimální řešení jejich vážných problémů během studia tak, aby mohli úspěšně dostudovat. Nejsme psychologická poradna, neprovádíme diagnostická vyšetření ani neshromažďujeme nabídky studia v zahraničí, ale poskytujeme informačně poradenskou podporu všem, kteří projeví zájem o formální vzdělávání v českých středních a vyšších odborných školách, a to anonymně a bezplatně.“

Jaké informace mohou od vás klienti získat?
„Národní ústav odborného vzdělávání garantuje v České republice obsah vzdělávání na středních školách, dlouhodobě se zabývá i kariérovým poradenstvím, sleduje trendy na trhu práce a zpracovává analýzy týkající se pracovního uplatnění absolventů škol. Máme proto k dispozici rozsáhlou databázi s aktuálními informacemi o oborech i školách, možnostech studia při zaměstnání nebo po vyučení, nabídkách vzdělávání pro zdravotně postižené uchazeče a mnoho poznatků z oblasti sféry práce. Databáze s komplexní nabídkou vzdělávání na středních a vyšších odborných škol zahrnuje přehled oborů otevíraných v následujícím školním roce, popisy obsahu vzdělávání v konkrétních oborech a možnosti pracovního uplatnění po skončení studia, údaje o přihlášených a přijímaných uchazečích z minulého roku, skladbě, formě a termínech přijímacího řízení, školném apod. Od roku 1991 jsme každoročně vydávali informační příručku Kam na školu – Střední školy v České republice s aktuální nabídkou pro daný školní rok, později přibyla nabídka vyšších odborných škol Kam na školu – Vyšší odborné školy v České republice. Obě publikace jsou v poslední době vydávány i v rozšířené podobě jako CD, kde je umožněno interaktivní vyhledávání oborů a škol. Tato forma od příštího roku tištěnou podobu nahradí.“

Zabýváte se také podrobněji problematikou postavení absolventů škol na trhu práce?
„Od září 2007 je v provozu internetový Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce (ISA), který poskytuje informace o vzdělávání a světě práce a pomáhá tak při rozhodování o studiu. Naším cílem bylo, aby nejen učitelé a výchovní poradci, ale i samotní žáci a uchazeči o vzdělávání měli dostupný moderní poradenský nástroj, který soustřeďuje veškeré kariérové informace na jednom místě. Systém se skládá ze čtyř propojených tematických sekcí, včetně problematiky absolventů škol, a jako celek poskytuje exkluzivní informační zázemí. Najdete jej na adrese: http://www.infoabsolvent.cz

Mohla byste nám blíže představit informační systém ISA?
„Systém ISA usnadňuje orientaci ve vzdělávacím systému a světě práce a měl by pomáhat jak pracovníkům v oblasti kariérového poradenství, tak jednotlivých uchazečům o vzdělávání. Vznikl v rámci systémového projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy VIP – Kariéra (vzdělávání – informace – poradenství), který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky. Jeho řešiteli jsou Národní ústav odborného vzdělávání ve spolupráci s Institutem pedagogicko-psychologického poradenství. Vedle ISA jsou dalšími komponentami projektu vzdělávání pedagogů (e-Kariéra) a vznik školních poradenských pracovišť. V informačním systému ISA si mohou najít samostatně odpovědi na dotazy ti uchazeči, kteří ví, jakým směrem se chtějí vydat. Je ale jasné, že vždy bude účelná individuální pomoc a bezprostřední kontakt s poradcem. Kombinace samoobslužného využití poradenského nástroje s intenzivní péčí výchovného-kariérového poradce ve škole a možností nezávislého poradenství v našem Centru je velmi pozitivně hodnocena i zahraničními experty kariérového poradenství, zejména ve vztahu k poradenství pro dospělé,“ uvádí Ivana Eliášková.

„V dnešní době by úvahy o vzdělávání a profesní budoucnosti měly mít širší souvislosti. K vytvoření dobrého kariérního plánu nestačí jen izolované informace o oboru a škole, ale namístě je získávat i určité poznatky o sféře práce, např. jaká je zaměstnanost v daném oboru či odvětví v dlouhodobějším pohledu, jak se vyvíjí finanční ohodnocení v profesi, kde najde absolvent školy uplatnění, jak se může dále rozvíjet. Všechny tyto poznatky náš informační systém zprostředkovává. Počítáme i s dalším vývojem systému na základě zjištěných potřeb uživatelů systému ISA a klientů našeho Centra,“ vysvětluje Jiří Vojtěch, vedoucí oddělení analýz potřeb trhu práce a Centra kariérového poradenství a zároveň hlavní manažer ISA. A dodává: „Jsme rádi, že se nám podařilo vytvořit v této oblasti jedinečný komplexní informační systém. V rámci kariérového poradenství podporujeme jak práci výchovných poradců, tak nabízíme přímou pomoc žákům a uchazečům včetně individuální intervence.“

S jakými dotazy se na vás obracejí nejčastěji vaši klienti?
„Spektrum dotazů je velmi různorodé a dá se rozdělit do několika okruhů."

První volba studia a povolání žáků základních škol
„Nejčastěji se dotazují nejistí nebo nerozhodnutí žáci a jejich rodiče (nic moc mě nebaví, rodiče mě nutí, abych …, nenašel jsem žádnou zajímavou školu, mohu se hlásit k maturitnímu studiu, když mám velmi průměrný prospěch). Tato skupina hledá pomoc při výběru vhodného studia, očekává návrhy vzdělávací cesty, legislativní oporu pro své rozhodnutí a postup.“

Studijní, výchovné, zdravotní a další problémy vznikající během studia
„Středoškoláci a jejich rodiče potřebují poradit, jak řešit stávající problém při studiu týkající se např. hrozícího i reálného vyloučení ze školy, opravných zkoušek, nezvládání studia, dlouhodobého onemocnění studenta, možností přestupu na jinou školu nebo obor z různých důvodů, přerušení studia, postupu po neúspěšné maturitní nebo závěrečné zkoušce, ale i záškoláctví, šikany, nespokojenosti s úrovní výuky a vzniklých konfliktů s učiteli.“

Možnosti studia zdravotně či jinak znevýhodněných žáků
„Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami často hledají uplatnění v jiných oborech než jaké nabízejí speciální školy, konzultují možnost studovat v běžné škole, žádají hlubší informace o uplatnění apod. I s ohledem na omezenější výběr vzdělávání je této skupině věnována zvýšená pozornost.“

Vzdělávání v pozdějším věku – studium při zaměstnání
„Poradenství pro dospělé má v současnosti dominantní postavení. V rámci celoživotního vzdělávání si mnoho dospělých, ať už z vlastního uvážení nebo vlivem požadavků zaměstnavatele, potřebuje doplnit své vzdělání, dokončit školu, kterou před léty přerušili, změnit obor nebo zvýšit kvalifikaci, ale protože současně pracují, hledají studium při zaměstnání. Dotazují se i lidé nezaměstnaní, kteří nemohou se základním vzděláním a minimem pracovních dovedností najít vhodné uplatnění.“

Zájem o nástavbové studium po vyučení
„Absolventi učilišť, kteří mají studijní ambice, hledají nejvhodnější navázání studia, chtějí získat i maturitní vzdělání, potřebují poradit, který obor a forma studia je nejvhodnější. Významnou skupinou jsou vyučení starší zájemci, kteří jsou již ekonomicky aktivní, nebo naopak, nemohou najít uplatnění ve své profesi a předpokládají, že dalším studiem svou situaci zlepší.“

Vyšší odborné vzdělávání
„Na vhodný obor a školu se dotazují maturanti s primárním zájmem o praktičtější profesní zaměření tohoto typu studia, ale i ti, kteří nebyli přijati na vysokou školu. Zajímají se o nové možnosti zvýhodnění absolventů vyšších odborných škol při pokračování na vysokých školách, obsah studia, hledají konkrétní specializaci.“

Jak vás mohou klienti kontaktovat?
„Naši klienti nás oslovují buď jako svůj první informační zdroj, ale často jsou to i ti, kteří nejsou spokojeni s návrhy z jiných poradenských pracovišť nebo z různých důvodů nechtějí problém řešit ve škole. Oceňují především rozsah informací a moderní metody praktického poradenství, kdy se snažíme sladit zájem klienta s jeho obecnými předpoklady ve vztahu s reálnými možnostmi. Doporučení a návrhy vzdělávací cesty nejsou obvykle jednokolejné, ale jsou otevřená a variantní, aby si každý mohl promyslet, jak se nakonec rozhodne. Současně je navržena strategie i postup k dosažení cíle a klient obdrží tištěný podklad s výběrem škol.“

Mohou se na vás obracet např. mimopražští klienti?
„Jednodušší dotazy se dají vyřídit telefonicky nebo můžete poslat e-mail. Jde-li o složitější a vážnější problém, je vhodnější Centrum navštívit osobně. Předem si však domluvte termín. Vždy se snažíme přizpůsobit časovým možnostem klienta, protože chápeme, že se třeba nemůžete uvolnit ze zaměstnání, přijíždíte k nám ze vzdálenějších míst, nebo nechcete, aby vaše dítě zameškalo školní docházku. Počítejte ale zhruba s hodinovou i delší konzultací.“

Co byste závěrem vzkázala našim uživatelům?
„Těšíme se na vás!“

Děkujeme paní Ivaně Eliáškové za informace a přejeme mnoho spokojených klientů.

Kontaktní informace
Národní ústav odborného vzdělávání
Centrum kariérového poradenství
Weilova 6
Praha 10 - Hostivař
e-mail: poradna@nuov.cz
http://www.infoabsolvent.cz
http://www.nuov.cz

K osobní návštěvě se předem objednejte na tel. 274 869 698.
Volejte ve všední dny 9.30-12 a 13-16 hod. na čísla: 274 869 698, 724 652 241.

datum: 07.03.2008 | autor: Seminárky.cz

»» kompletní seznam úvodníků

Diskuse