Karel Hynek Mácha: Máj - rozbor k maturitě
Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - rozbor k maturitě
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor - rozbor k maturitě
Petr Bezruč: Slezské písně
Karel Jaromír Erben: Kytice
V minulých týdnech jsme vám nejprve představili eTwinning jako novou formu projektového vyučování na mateřských, základních a středních škol. Po něm následoval úvodník prezentující nejlépe hodnocený, moravský eTwinningový projekt z kategorie středních škol. Seriál těchto článků uzavírá druhý, námi vybraný, vynikající projekt Teenagers´ magazine. Jedná se o internetový časopis, který se zabývá aktuálními problémy mladých lidí. Do něho se zapojilo za českou stranu vysočanské Gymnázium Špitálská v čele s oblíbenou angličtinářkou Pavlou Šabatkovou. Na magazínu se podílely i následující zahraniční školy:
• ZSO nr. 5, im. J. F. Kennedy‘ego w Bytomiu, Polsko
• ITCS PAOLO Toscanelli, Itálie
• 1 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ, Řecko
• SMS „Don Lorenzo Celsi“, Itálie
• Escola Secundária com 3° ciclo de amora, Portugalsko
• Lycée JOLIOT-CURIE, Francie
• IES ALONSO DE MADRIGAL, Španělsko
• 2o LYEUM OF CHAIDARI, Řecko
Studenti kvarty ve věku 15 - 16 let prostřednictvím informačních technologií poznávali život a kulturu v různých evropských zemích, procvičovali se v angličtině a připravovali se tak mimo jiné i na písemnou maturitní zkoušku z tohoto jazyka. Výsledkem jejich snažení pak byl jeden až dva měsíčně publikované články v internetovém časopise po dobu celého školního roku.
Požádali jsme patronku celého mezinárodního projektu Pavlu Šabatkovou a její studenty, aby se podělili o své zkušenosti a zážitky. Jejich odpovědi nás trochu překvapily, protože jsou v angličtině. Rozhodli jsme se, že je nebudeme překládat, abychom zachovali jejich autenticitu.
Pavla Šabatková:
„It was approximatelly a year ago when I first saw quite unusual word – eTwinning. It looked quite strange, so I decided to find some more information about it.I felt touched with it, I must say. Then it started : searching through the web pages in etwinning.net and looking for some partner and the idea of the project.I wrote „tons“ of emails and received no answer.So I started again and again. Then, at the beginning of September, a new idea appeared – on-line magazine for teenagers. Several partners were interested in the topic and we started „to construct“ our project. These moments were the most terrible for me, I have to say. With very small experience in using ICT I decided to participace in the project with the group of „crazy computerists“.I felt terrible and sometimes lost. But together with my students we started to share the experiences in using ICT and now I feel more convenient with them.
Nothing was ideal and sometimes we had great difficulties to prepare the articles for the issue.But at the end we did it.“
„I asked my students to answer some of the following questions:
1. What did the work on eTwinning project bring to you?
2. How did you like the work on the project?
3. Which artikle (articles) of our partners did you like best?“
Here are some of the answers of the students:
Nikola Pluhařová:
1. It brought me more information about other countries, thein cystome etc.
2. I like lessons with eTwinning, because i tis very interesting when you can write something about you, your friends and then you can read about other people and other countries.
3. I think the best artikle was about Italián schoul, there was interesting information about thein way of teaching in it.
Pavel Kudrna:
1. The project eTwinning, project which enriches our knowledge is very interesting and important.
2. I like cooperation with other schools and other countries and thein projects. I got a lot of interesting things.
3. My favorite work was writing and reading projects about Christmas.
Pavla Čiháková:
1. I think the project eTwinning was interesting and amusing
2. We learnt a lot of information about other countries and people.
3. I think the most attractive artikle was Christmas – from Portugal?
Pavla Jiroušková
1. The project eTwinning was very interesting for me. It brought a lot of information about other countries, thein schoul and students.
2. I practised and improved my English dutiny the project.
3. I think the most interesting articles were about Christmas.
Lukáš Haupt
1. I liked articles about the life in other schools.
2. It made my English better.
3. Italian Christmas tradition (January).
Matěj Rosík
1. It was really nice to cooperate with other schools.
2. We got a lot of new language skills and a lot of fun with writing our projects.
3. The most interesting thing was making the presentation for teaching other teachers.
Ohlasy zúčastněných středoškolských učitelů, studentů a jejich rodičů na eTwinnigové projekty jsou v drtivé většině kladné. Týmová spolupráce upevňuje třídní kolektiv, zlepší se práce i v jiných hodinách. Avšak oproti základním školám se do eTwinningu středoškoláci zapojují mnohem méně, což je velká škoda. Nejen nás tedy potěší, pokud vás články o eTwinningu inspirovaly k rozpracování nějakého zajímavého tématu.
datum: 12.02.2008 | autor: Seminárky.cz
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.