Karel Hynek Mácha: Máj - rozbor k maturitě
Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - rozbor k maturitě
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor - rozbor k maturitě
Petr Bezruč: Slezské písně
Karel Jaromír Erben: Kytice
Vznik společnosti Akzo Nobel Coatings CZ se datuje rokem 2006, kdy světový gigant Akzo Nobel koupil opavský Balakom (původně Barvy a laky Komárov). Balakom, jehož tradice výroby barev a laků sahá až do roku 1907, se tak zařadil do obřího koncernu s více než 68 000 spolupracovníky v 75 zemích světa a ročním obratem téměř 14 miliard eur. Strategie nového Balakomu se touto koupí rapidně změnila. Brand (značka) Balakom zůstal, avšak nastal kompletní obrat v designu výrobků v rámci filosofie celého koncernu. Od předchozí „balakomské úřední“ němčiny bylo upuštěno jako mávnutím kouzelného proutku a nastala doba anglická.
Podle nejčerstvějších informací je Akzo Nobel Coatings CZ chlebodárcem pro 204 zaměstnanců. Chcete i Vy patřit k silné nadnárodní společnosti? Pak čtěte dál, protože jsme se za Vás zeptali ředitele pro logistiku a personální práci pana Ing. Ivo Pastora.
Osobní zpověď: Ing. Ivo Pastor
42 let, ženatý, jedno dítě (syn, 10 let)
Studium: Vysoká škola báňská Ostrava, obor Automatizace systému řízení
Jazyková vybavenost: Angličtina, němčina, ruština, polština
Kariéra:
Od 1987 – 1991 Technik výpočetního střediska v ČEZu v Ostravě
1991 - 1994 Vedoucí Euro Comp v Ostrava
1994 – 1998 Soukromý podnikatel zdravotnictví
1999 – 2005 Ředitel nákupu ve společnosti Brano, a.s.
2006 Ředitel nákupu ve společnosti Ivax
Od 2006 Obchodní ředitel v Balakomu, následně Ředitel pro logistiku a personální práci v Akzo Nobel Coatings CZ
Další činnost: Člen představenstva Hospodářské komory v Opavě
Krédo: Každá změna je příležitost.
Balakom je pro Česko pojem.
Jaké byly první praktické kroky po nástupu Akzo Nobel?
„Strategií nového vlastníka bylo ponechat Balakom jako značku, což je pro něj jistě velice výhodné, protože jméno Balakom je v České republice pojem. A co se změnilo? Pokud pominu neodmyslitelnou novost obalů našich výrobků a jazykové směřování firmy jistě by stála za zmínku rekonstruovaná podniková jídelna, na jejíž interiéry jsme použili veškerou škálu barev našeho nejnovějšího projektu Barvy světa (Colores del Mundo). Na Barvách světa jsme spolupracovali se světovými designéry a architekty a s nimi se také chceme prosadit na trhu s barvami na stěnu, u nichž máme tak trošinku resty.“
Co považuje za své zaměstnanecké NEJ?
„Jednoznačně stabilitu zaměstnaneckého poměru v nadnárodní a silné skupině, dostatečné ocenění pracovníka, možnost kariérního růstu a finanční bonusy.“
Jakými zbraněmi na poli zaměstnaneckých výhod disponujete?
„Výhod je hned několik. Především jeden týden dovolené navíc, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvky na rekreaci, stravování, možnost nákupu firemních výrobků za snížené ceny, nejrůznější finanční bonusy. Nechybí ani odměny při životních a pracovních výročích a skupinové i individuální jazykové kurzy angličtiny.“
Lákat absolventy chceme, máme v tom však resty.
Má Vaše společnost vůbec zájem o středoškoláky, studenty vyšších odborných škol a vysokoškoláky? Lákáte je do svých řad?
„Samozřejmě je nalákat chceme. Trpíme neustálým nedostatkem odborníků hlavně chemického a technického zaměření. Musím říct, že pro nás jsou absolventi velkou výzvou. Nenabízíme jim sice nástupní plat 30 000 korun, jak si mnozí z nich při svém vstupu do prvního zaměstnání představují, ale sázíme na takřka neomezené možnosti jejich případného dalšího kariérního růstu. Naše filosofie je začínat s nižším platem a po uplynutí zkušební doby diskutovat o jeho zvýšení. Pokud budou mít chuť pracovat, mohou navíc zanedlouho opustit i území České republiky a povýšit v rámci koncernu Akzo Nobel do ciziny. Když vše shrnu, zájem tedy je. Do budoucna se nám doufám podaří vypracovat a dotáhnout do zdárného konce konkrétní systematické programy a benefity.“
Zaměstnáváte v Akzo Nobel Coatings CZ absolventy?
„Nové tváře velmi vítáme. V roce 2005 jsme přijali absolventa jednoho, v letošním roce to pak byli tři zástupkyně něžného pohlaví. S praxí menší než 5 let pak tvoří součást našeho podnikového týmu absolventů celkem deset.“
Hledají se vhodní adepti na práci snadno?
„V poslední době je, dá se říci, nepříliš dobrá situace najít spolehlivé lidi, kteří by byli ochotni nejen se nechat zaměstnat, ale hlavně na sobě systematicky pracovat. Mnohokrát jsem byl hodně zklamaný, protože jejich představy o tom, co budou dělat po škole, jsou takříkajíc mimo realitu. Neřekl bych, že se nám vždy podaří najít ty správné lidi. Situace v náboru uchazečů o zaměstnání u nás jsou rok od roku horší. Jejich požadavky někdy až nehorázně stoupají, přitom schopnost pracovat a zařadit se do kolektivu je výrazně nižší. Velkým problémem je, že lidé nechtějí začínat na nižších pozicích, než jakou si vysnili. Zkrátka nechce se jim slevovat ze svých nároků.“
Co chybí ať už čerstvým absolventům, či jiným uchazečům o práci?
„U těch, kteří sotva opustili školní vody, určitě neočekáváme, že budou oplývat dovednostmi. Ty právě mohou získat od nás. Naopak jim nabízíme v tomto směru obrovské možnosti. Na druhou stranu však očekáváme především samostatnost či dnes již běžně rozšířenou znalost práce na počítači. Ovšem co bych podtrhnul tučně, je znalost angličtiny. Jedná se o jednu z prvořadých priorit naší společnosti. Myslím, že řada lidí tuto znalost do značné míry podceňuje, protože si neuvědomuje její sílu po vstupu do EU. Hranice se jednou pro vždy otevřely a mnoho podniků již jazykovou dovednost pokládá za standardní vybavení uchazeče o zaměstnání. S trochou nadsázky se dá do budoucna říct, že kdo nebude umět cizí jazyk, jako by nebyl. V neposlední řadě nesmí chybět flexibilita a schopnost se učit novým věcem.“
Nebojte se vlastních nápadů a nebuďte pasivní! Takový je recept na úspěch.
Co by naopak neměli mít případní zájemci o práci u Vás?
„Tady není snadná odpověď. Rozhodně by neměli mít strach jednak samostatně uvažovat a jednak přicházet s novými, podnětnými nápady. A každopádně by neměli být pasivní. Z mé praxe mám zkušenosti, že musím mladé lidi do nějaké aktivity přímo tlačit. Většinou to nejsou oni sami, kteří by za mnou přišli a řekli: Mám ten a ten postřeh, pojďme to dělat jinak. A to je moc špatně.“
Máte nějaký program speciálně určený pro absolventy?
„Bohužel, v tomto směru tak trochu pokulháváme. Doufáme, že do budoucna díky spojení s nadnárodní Akzo Nobel, budeme moci nabídnout i tuto možnost. Každý nově přijatý absolvent však u nás vykonává jakési povinné tříměsíční „kolečko“, v rámci něhož se seznámí se všemi divizemi a projde všemi provozy. Zrovna v současné době jím prochází jedna čerstvá absolventka Vysoké školy báňské mající ekologické zaměření. Vyhledáváme a následně si „vychováváme“ také své mladé „kádry“ tzv. Young potential (mladý potenciál), kteří mají tu nejlepší šanci něco ve společnosti dokázat. Samozřejmě jen v případě, že sami budou chtít.“
Máte nějakou opravdu nepříjemnou zkušenost s absolventy?
„Přiznávám, že jedna z poslední doby ve mně zanechala „hluboký“ zážitek. Připravovali jsme na zahraniční služební cestu v rámci předávání nových zkušeností jednoho mladého, nejmenovaného vysokoškolsky vzdělaného člověka. Prezentovali jsme ho jako schopného člověka a vybrali ho jako tzv. Young potential, který se již předtím účastnil nejrůznějších meetingů společnosti. Všechny formality byly s druhou stranou vyřízeny a dohodnuty, a dotyčný dal týden před odjezdem do zahraničí výpověď. Navíc ještě způsobem, který byl velmi neseriozní, neboť s námi komunikoval v tom smyslu, že si přece může dělat co chce apod. Následně samozřejmě nastaly nepříjemné chvilky pro jeho nadřízeného i pro mě samotného, protože jsme tento nám nepochopitelný krok museli vysvětlit svému vedení. Z toho jsem byl dlouhou dobu dost zklamaný. Bral jsem to jako takovou svou malou prohru.“
Spolupracujete se SŠ, VOŠ či VŠ?
„Ano, především ve vývoji a výrobě. Dlouhodobě spolupracujeme s Obchodní akademií v Opavě, která k nám vysílá studenty na celoroční praxi. Například teď u nás vykonává již druhým rokem praxi v marketingu studentka, která po skončení Obchodní akademie nastoupí k nám na obdobné místo jako plnohodnotný pracovník. V našem hledáčku se však jako cílový objekt nachází především chemická oblast. Velmi dobré zkušenosti v tomto směru máme s Vysokou školou chemickou v Pardubicích a Střední průmyslovou školou chemickou v Ostravě. Protože jsem také členem opavské Hospodářské komory, která soustřeďuje svůj zájem převážně na další uplatnění středoškoláků, využívá Akzo Nobel Coatings CZ také těchto kontaktů a vazeb a inzeruje nabídky na technologické i jiné pozice určené právě absolventům SŠ. Kromě toho zajišťujeme také praxi absolventů středních škol ve spolupráci s ostravským úřadem práce. V rámci rekvalifikačních kurzů, které pro ně pořádá a financuje Úřad práce v Ostravě, pak dotyčnému na půl roku přiblížíme celý chod firmy.“
Diplomanty nevyháníme.
Pokud se na Vás obrátí student s diplomovou prací, odmítáte ho?
„Určitě ne. Pokud se nejedná zrovna o hromadnou žádost, vždycky si na něj uděláme čas. Psaní diplomových prací pod našimi ochrannými křídly je přístupné všem studentům, kteří se domnívají, že jim máme co nabídnout. I když jsme vysokoškolákům hodně otevření, chceme nejprve vidět jejich životopis a znát jejich studijní zaměření. Pak je přímo umístíme pod dohled vedoucího konkrétní divize.“
Odborníků je žalostně málo. Jsou pro nás nedostatkovým zbožím.
Máte dostatek odborníků nebo máte vyloženě problém některé pozice obsadit?
„Odborníků na slovo vzatých není nikdy dost. Dennodenně se potýkáme s nedostatkem technicky a především chemicky zaměřených specialistů. Vzhledem k činnosti naší společnosti pociťujeme hlad hlavně po oborech strojař, chemik a ekonom. Velmi dynamicky se u nás teď rozvíjí hlavně divize práškových nátěrových hmot, což je velice úzce specializovaný obor, do kterého je nesmírně těžké sehnat technology a vývojové pracovníky. Dokonce jsme inzerovali u našich polských sousedů, abychom tyto pozice obsadili, ale není to vůbec jednoduché.“
A jaká je situace v dělnických profesích?
„Řekl bych, že není o mnoho lepší. Každý měsíc sledujeme fluktuaci našich zaměstnanců a největší fluktuací jsou zasaženy právě dělnické profese. V tomto případě se však jedná hlavně o těžké profese v provozu, zásobování a expedici. Pokud se týká fluktuace, potíže máme také s firemními hasiči. Ti nás v mnoha případech po získání všech potřebných zkoušek opouštějí a přecházejí k profesionálním sborům.“
Řešíte nějakým způsobem situaci pracovníků jako nedostatkového zboží?
„Snažíme se. Pravidelně se scházíme s personálními řediteli místních velkých firem, jako je Teva, Lanex, Ostroj, Brano a další, a v rámci setkání si tyto nelichotivé skutečnosti, postřehy a statistiky navzájem vyměňujeme. Na rovinu otevřeně debatujeme o tom, co se nám v personální problematice daří, co se daří méně a co se nám nedaří vůbec. Neváhám tvrdit, že se všichni více či méně shodujeme v záležitostech týkajících se opravdového nedostatku pracovních sil v našem regionu.“
Schopné lidi hledáme jakoukoli formou.
Jakou formou hledáte nové pracovníky?
„Nejrozšířenější formou zůstává inzerce v místním periodickém tisku a na internetu. Velmi se nám osvědčilo prezentovat volné pozice přímo v budově naší společnosti. O zbytek se postarají naši zaměstnanci sami tím, že tuto informaci předají dál za brány podniku. To se však týká pouze dělnických profesí. Z hlediska vyšších pozic používáme inzerci v celorepublikovém tisku.“
Využíváte služeb úřadu práce a personálních agentur?
„Skvělou základnu jsme si vybudovali společně s opavským úřadem práce, kde inzerujeme volné pozice. Vztah je, řekl bych, až nadstandardní. Sami pracovníci úřadu práce však připouští, že velká většina u nich evidovaných patří do tzv. skupiny nezaměstnatelných. Při hledání odborníků zvláště z řad středního a top managementu proto aktivně spolupracujeme s personálními agenturami. Pokud vybíráme budoucí vrcholové zaměstnance, obracíme se také na psychology. Ty jsme do struktury náboru použili před nedávnem, kdy jsme pořádali výběrové řízení na Sales Area Managera.“
Přiblížíte nám taje výběrového řízení?
„Každá z profesí probíhá trošku odlišným způsobem. U dělnických profesí jde o pohovor, který se uskutečňuje na základě materiálů o vzdělání, znalostech, praxi a dovednostech, a to přímo s potenciálním přímým nadřízeným. Technici a odborníci předstupují před komisi sestavenou z vlastních odborníků společnosti. U středního a top managementu je výběrové řízení dvoukolové. První kolo je jakýmsi předvýběrem, v druhém kole se pak uchazeč utká s generálním ředitelem společnosti, mou osobou a ředitelem té které divize. Poslední slovo o volbě vítěze má pak samozřejmě generální ředitel.“
Blízká „akzonobelácká“ budoucnost patří soft školení.
Co plánujete v personalistice blízké a vzdálenější budoucnosti?
„Se změnou majitele a kompletní proměnou jsme mírně zanedbali systém soft školení, tedy školení tzv. nepovinných, těch, které jsou nad rámec běžných předepsaných školení. V tom určitě cítíme resty a hodláme se k nim a k jejich pravidelnosti zase vrátit. Také chceme ještě více rozpracovat systém interaktivní komunikace uvnitř organizace. Náš program P&D Dialogue (program osobního rozvoje zaměstnance), tedy jakési úkoly, které musíte během celého roku plnit, v současnosti zasahuje pouze do top managementu. Toto by se mělo v blízké budoucnosti změnit, a to rozšířením na střední management a následně i hierarchicky níže. U dělnických profesí by se pak zřejmě jednalo o papírovou formu úkolů. Obecně pak plánujeme opatření, která by měla stabilizovat zaměstnance a snížit jejich fluktuaci.“
Velice Vám děkuji za rozhovor a přeji Vám jen samé schopné zaměstnance.
Abyste měli informace o společnosti Akzo Nobel Coatings CZ kompletní, uvádíme ještě přehled statistických dat:
Akzo Nobel Coatings CZ, a.s. patří mezi největší výrobce barev a laků v České republice. Je součástí celosvětového koncernu Akzo Nobel a ve výrobě barev a laků je lídrem na trhu. Společnost vyrábí sortiment barev a laků syntetických, vodou ředitelných a silikonových, tmely, barevné koncentráty, práškové nátěrové hmoty, barvy fasádní a malířské. Nabízí ucelené nátěrové systémy respektující životní prostředí a splňující vysoké nároky na kvalitu. Produkce syntetických barev je plně realizována nearomatickým benzínem a bez těžkých kovů. Důležitý je také pozitivní přístup k individuálním požadavkům odběratelů, např. možnost vlastních etiket, sortiment dle přání a speciálních požadavků zákazníka, cizojazyčné etikety, různá balení.
Adresa:
Akzo Nobel Coatings CZ, a.s.
Podvihovská 12
747 70 Opava-Komárov
http://www.balakom.cz
Počet zaměstnanců: 204 (k 1. lednu 2008 přibylo ještě 55 zaměstnanců společnosti Balakom Color Centrum)
Z toho: Dělnické profese: 92, THP: 99, Hasiči: 13
Průměrný měsíční plat (k 30. 9. 2007):
Akzo Nobel Coatings CZ: 22 142,- Kč
Vzdělanostní struktura zaměstnanců:
Základní: 29
Vyučen: 66
Maturita: 73
VOŠ: 3
Bakalář: 2
VŠ: 30
Doktorand: 1
Věková struktura zaměstnanců:
Do 20 let: 4
21 – 30 let: 35
31 – 40 let: 49
41 – 50 let: 53
51 – 60 let: 58
Nad 60 let: 3
Počet přijatých osob:
2005: 40 osob, z toho 1 absolvent
2006: 38 osob
2007 (do 31. 10. 2007): 59 osob, z toho 3 absolventi
datum: 20.01.2008 | autor: Petra Trombalová
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.