Karel Hynek Mácha: Máj - rozbor k maturitě
Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - rozbor k maturitě
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor - rozbor k maturitě
Petr Bezruč: Slezské písně
Karel Jaromír Erben: Kytice
Zdálo by se, že si každý uvědomuje, že pro bezpečný svět je třeba zajistit bezpečné území, bezpečného člověka a bezpečné řízení města, státu, světa. Zdaleka to ale není jednoduché, protože člověk nemá a nebude mít schopnost eliminovat rizika chápaná jako pravděpodobné ztráty, škody a újmy na chráněných zájmech v určitém místě za určitý časový interval. Nezbývá mu tedy nic jiného, než se naučit žít s riziky.
Ukazuje se, že tento život dnes ve většině případů koordinuje stát, jenž musí budovat strategický systém řízení bezpečnosti, který se opírá o analýzu, hodnocení a řízení rizik ve prospěch bezpečnosti. Deklarace, aktivity i dokumenty OSN, EU a dalších organizací sice nejsou voláním na poušti, ale samy otázky bezpečnosti nevyřeší. Aby problémy státu i světa byly ve prospěch uvedeného cíle řešeny, je potřeba vychovávat vysokoškolsky kvalifikované specialisty pro všechny sektory lidské činnosti.
Jedním ze segmentů této složité bezpečnostní problematiky je například Bezpečnost dopravních prostředků a cest. Píši to úmyslně s velkým „B“, protože jde nejen o Terminus technicus, ale i o nový studijní obor, který bude od zimního semestru přednášen na dopravní fakultě ČVUT v Praze. Podobně jako studijní obor Bezpečnost informačních a telekomunikačních systémů jej garantuje Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství této fakulty.
Studijní obor Bezpečnost dopravních prostředků a cest proto míří do oblasti, kterou nepokrývají a ani nemohou pokrýt stávající studijní obory jako je konstrukce dopravních prostředků nebo výstavba dopravních cest či řízení dopravy, které jsou na fakultách ČVUT akreditovány.
Jedná se o magisterské studium interdisciplinárního oboru s velmi širokým zaměřením, jehož absolvent nalezne uplatnění především při utváření prostředí interaktivního systému. Prakticky se může podílet na hodnocení současných i připravovaných dopravních řešení a tvorbě bezpečnostních metodik či postupů při návrhu kooperativních systémů dopravních prostředků a infrastruktury.
Zvolená konfigurace jednotlivých přednášek i cvičení totiž průřezově pokrývá základní vědecké disciplíny nutné pro absolvování studia. Důraz je kladen nejenom na znalost a dovednost v technických oblastech, ale i na získání nezbytné sumy znalostí z humanitních oborů. Bezpečnost dopravních prostředků a cest je totiž obor zaměřený na širokou oblast vědění. Student získá znalosti nejenom z konstrukce dopravních prostředků a cest, ale i z oboru psychologie člověka, sociologie, právních předpisů a norem včetně způsobů jejich tvorby. Stručně řečeno - získá multioborový přehled a schopnost komplexního řešení problému – nikoliv počínaje od detailní jednotlivosti, ale z analýzy celkové situace. Analýza a hodnocení rizik jsou procedury, které slouží pro potřeby řízení a tvoří podklady pro rozhodovací proces a přednášky na toto téma jsou součástí tohoto magisterského studia.
Jestliže se ve druhém semestru studia klade důraz na matematické metody pro hodnocení dopravních systémů a dopravních prostředků, člověka a řízení systémů, jde o přípravu na aplikace matematických zákonitostí v praxi. Jde o jediný obor, ve kterém tvoří matematické předměty ucelený rámec, prakticky aplikovatelný na řešení problémů už během studia.
V semestru třetím se studentům dostane poznatků z oblasti systémového a krizového řízení procesů a stavů. Závěrem studia se dostane i na „atraktivní“ záležitosti jako je předmět „Praktická dynamika vozidel“, v jehož rámci se plánují jednak exkurze na zkušební vlakovou dráhu, ale např. i letecký simulátor. Pro mnohé bude přínosem i kurz správné jízdy pro osobní automobily, při které poznají, jak ona dynamika prakticky funguje.
Absolvent tohoto magisterského studia tak bude připraven řešit otázky složitých systémů, kde významnou roli hraje lidský element a u kterých je základem každého řešení vytváření a analýza dopravních systémů a jejich řízení. Získá nejen znalosti z konstrukce dopravních prostředků a cest, přehled o právních a normativních omezeních a metodice jejich tvorby, ale vzhledem k tomu, že součástí každého dopravního systému je vždy i člověk, musí znát i vlivy psychologického a somatického stavu člověka, aby dokázal správně rozhodovat a nalézat schůdná řešení nejen v krizových situacích.
Interdisciplinární skladba předmětů studia umožní absolventovi širší pohled na řešený problém a rozšiřuje tak možnosti jeho uplatnění i v oblasti zprostředkování synergie různých vědních oborů, a to jak v oborech dopravních (řízení dopravy), tak v oblasti zkoušení vozidel (příprava metodik, realizace měření) a rovněž i v oborech stavebních, jako je např. příprava dopravně stavebních řešení.
Vzhledem k tomu, že jde o atraktivní a v praxi žádané odbornosti, jsme přesvědčeni, že absolventi těchto studijních oborů nebudou mít problémy sehnat dobré zaměstnání ani v období ekonomické krize.
Podrobnosti o studiu naleznete na webu Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na FD ČVUT
Václav Jirovský ml.
datum: 13.01.2011 | autor: Seminárky.cz
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.