Karel Hynek Mácha: Máj - rozbor k maturitě
Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - rozbor k maturitě
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor - rozbor k maturitě
Petr Bezruč: Slezské písně
Karel Jaromír Erben: Kytice
Podobně jako se reformovala maturitní zkouška, o čemž jsme vás informovali v úvodníku Maturitní (r)evoluce, se už čtvrtý rok připravují nové závěrečné zkoušky pro tříleté učební obory. Během června 2008 je v praxi vyzkoušelo cca 250 škol v 70 oborech. Novým způsobem skládalo závěrečnou zkoušku l cca 12 000 žáků, tedy asi třetina absolventů školního roku 2007/2008, v oborech s výučním listem. Přípravu nových závěrečných zkoušek má na starosti Národní ústav odborného vzdělávání v rámci právě končícího projektu Kvalita I, na nějž přispívá Evropský sociální fond.
Dnes si každá škola sama určuje obsah zkoušek a jejich úroveň se proto liší. Nové pojetí je založeno na spolupráci mezi odborníky z NÚOV, školami a zaměstnavateli. Ti všichni se musí dohodnout na tom, co je nejpodstatnější pro ten nebo jiný obor, a to se pak stává obsahem jednotného zadání. Díky tomuto postupu laická i odborná veřejnost nové závěrečné zkoušky velmi pozitivně přijímá.
Jednotná zadání se tvoří pro každý obor zvlášť a jejich funkčnost se vzápětí prakticky ověřuje na školách zapojených do projektu. Jejich žáci totiž skládají závěrečné zkoušky podle nového konceptu a na jejich základě dostávají výuční listy.
Cíl: zvýšení prestiže učebních oborů
Nové pojetí závěrečných zkoušek je jedním z prvků, které mají přispět ke zvýšení prestiže učebních oborů. Jednotné zadání má zaručit, že žádná škola nevynechá nic, co je pro obor podstatné a co budou žáci potřebovat pro výkon svého povolání. Výsledky zkoušek prováděných na různých školách také budou mnohem lépe srovnatelné. Při použití jednotného zadání může škola zjistit, jak obstojí ve srovnání s jinými a doví se, zda má dostatečnou úroveň.
Tvorba jednotných zadání souvisí se vznikající Národní soustavou kvalifikací. V ní se vytvářejí standardy popisující úplné i dílčí kvalifikace a tyto standardy podstatně ovlivňují zaměstnavatelé. To povede ke srovnatelnosti, srozumitelnosti závěrečných zkoušek pro zaměstnavatele v evropském měřítku.
Co přinesou zkoušky nového?
Stěžejní roli bude hrát vedle písemné teoretické zkoušky - zkouška praktická, při níž má žák řešit konkrétní úkoly a problémy za podmínek, které odpovídají reálnému pracovnímu prostředí. Jednalo by se o problémově formulované téma, při jehož řešení bude možné ověřit, zda je žák schopný využít své teoretické znalosti v praxi. Při ústní zkoušce dostávají žáci nově také otázky ze světa práce. Zjišťuje se tak, zda vědí, jak se uplatní v praktickém životě a na trhu práce.
Někteří žáci budou obhajovat své práce
Úplnou novinku, v rámci závěrečné zkoušky, představují samostatné odborné práce. Zatím je psali žáci 3. ročníků asi na polovině škol, ale počítá se s tím, že se jejich použití rozšíří. Na začátku 2. pololetí si žáci vylosovali téma a pak v průběhu jednoho nebo dvou měsíců sami vyhledali potřebné informace a své návrhy zpracovali na počítači. Například kuchaři a číšníci navrhli slavnostní menu a slavnostní tabuli u příležitosti výročí firmy. Téma samostatné práce ovlivní i průběh závěrečné zkoušky. Díky tomu žáci ukážou, do jaké míry pronikli do konkrétní odborné problematiky, jak umí pracovat s informacemi a dokážou prezentovat výsledky své práce.
Zavedení nových závěrečných zkoušek
K celoplošnému zavedení těchto nových zkoušek musí zákonodárci upravit legislativu. Nějaký čas si tedy ještě počkáme. Každopádně tato změna povede ke zkvalitnění a modernizaci učňovského vzdělání.
Fakt, že se podíl žáků v učňovském školství snižuje, sice odpovídá charakteru moderní společnosti, ale s největší pravděpodobností bude část mladých lidí přesto směřovat k praktičtějším činnostem, které zaměstnavatelé velmi poptávají. Studenti, díky této změně, se setkají s nabídkou kvalitních učebních oborů, jejichž absolvování je nebude znevýhodňovat na trhu práce a v případě zájmu bude bez komplikací možné pokračovat ve vzdělávání.
Vaše dotazy vám zodpoví a případně poradí, na kterých školách je možné vidět průběh nové závěrečné zkoušky v praxi, na níže uvedeném kontaktu.
Kontakt
Ing. Dana Kočková, manažerka projektu Kvalita I – Nová závěrečná zkouška
web: www.kvalita1.nuov.cz.
Národní ústav odborného vzdělávání
datum: 07.01.2009 | autor: Seminárky.cz
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.