Karel Hynek Mácha: Máj - rozbor k maturitě
Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša - rozbor k maturitě
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor - rozbor k maturitě
Petr Bezruč: Slezské písně
Karel Jaromír Erben: Kytice
Volný čas se dá trávit různě: na party, nakupováním, sportem nebo nějakou „ušlechtilejší“ činností. Tou myslíme například rozvíjení vlastních schopností, vloh a talentu v některé ze 478 Základních uměleckých škol v ČR. Tradice těchto zařízení je u nás poměrně dlouhá. Dřívější tzv. „Lidušky“ (Lidové školy umění – pozn. redakce) se u nás rozrůstaly zejména od poloviny 20. století. V tomto školním roce navštěvuje v Čechách a na Moravě ZUŠky více než 220 000 žáků nejrůznějšího věku. Ti si nejčastěji vybírají hru na nejrůznější hudební nástroj, následně se zajímají o výtvarné a taneční kroužky. Jen několik stovek z uvedeného počtu žáků všech ZUŠ se věnuje literárně-dramatické tvorbě. Líhně mladých talentů, které připravují úspěšně na studium na konzervatořích, uměleckých vysokých školách (např. AMU – http://www.amu.cz, JAMU - http://www.jamu.cz), však musí mnohdy tvrdě bojovat o přidělení odpovídajících peněz na výuku ze státního rozpočtu. Každopádně se lze (bez ohledu na věk) určitým způsobem umělecky seberealizovat v těchto institucích po stránce:
…hudební: hrou na nástroje: (elektrické) klávesové , smyčcové, dechové, strunné, zpěvem,
…pohybové: klasickým, soudobým a moderním tancem, gymnastikou,
…výtvarné: kresbou, malbou, grafikou, modelováním, keramikou,
…dramatické: hrami, recitací, herectvím, improvizací, tvořivostí.
Pro vaši bližší představu o výuce jsme položili několik otázek paní Marii Ouředníkové, která učí flétnu 28 let na ZUŠ Olešská v Praze 10 – Strašnicích.
Co musí udělat případný zájemce, aby se k vám dostal?
Dříve se pořádaly poměrně náročné talentové zkoušky. V současné době se však snažíme dát prostor všem, kdo se chce naučit hrát. Stačí se tedy přihlásit k přijímacím zkouškám.
Jakým způsobem pracujete se žáky a jak je výuka organizovaná?
Snažím se ke každému přistupovat individuálně, citlivě. Beru v potaz jeho osobnost. Myslím, že i většina mých kolegů se snaží takto učit. Studium se zpravidla dělí do 3 cyklů – sedmiletého, čtyřletého a studia pro dospělé. Dospělí mohou přijít i bez průpravy.
Ovlivňuje nějak hudba naši osobnost?
Jakákoliv umělecká činnost kultivuje osobnost člověka, vytváří jeho vztah k umění. I žák, který umělecky moc nevyniká, získává vztah k umění. Dokáže pak ocenit činnost ostatních umělců. Má vytříbenější vkus. Hudba obecně vytváří pozitivní zpětnou vazbu na organismus. Lidé se stávají vnímavější.
Mohla byste uvést také nějaké problémy, na které často Vaši žáci narážejí?
Hudba je dřina na celý život. Kdo ji chce dělat poctivě, pak musí na sobě hodně pracovat. Proto je studium velmi náročné z hlediska časového a osobního nasazení. Také rodiče mnohdy své děti přetěžují tím, že je přihlašují nesmyslně například na flétnu a kytaru. Myslím si, že není dobré kombinovat více hudebních nástrojů, zvlášť u menších dětí. Lepší je se důkladně naučit hrát na jeden nástroj, než na každý trochu.
A naopak co mohou získat…
Nadané žáky připravíme dobře na studium umělecké střední nebo vysoké školy. Rodiče nejvíce oceňují různá slavnostní vystoupení našich žáků.
Paní Ouředníkové děkujeme za věnovaný čas a vy ostatní, pokud se chcete blíže seznámit s nabídkou ZUŠ ve vašem nejbližším okolí, můžete kliknout na odkaz:
http://www.firmy.cz/Instituce-a-urady/Vzdelavaci-instituce/
Zakladni-skoly/Zakladni-umelecke-skoly.
datum: 18.06.2008 | autor: Seminárky.cz
Zaregistrujte se a dostávejte nejlepší nabídky jako první.