Logo Čtenářský-deník.cz

  • V naší databázi je nyní 4 586 obsahů děl, životopisů a slohovek ke stažení.
  • Z toho je 2754 prací zdarma.

Poradíme vám

Fotoreportáž ze Srazu historických Škodovek

Seminárky.cz

Jak jsme vás na začátku minulého měsíce zvali na Sraz historických Škodovek, tak vám nyní přinášíme stručný souhrn z akce. O prodlouženém květnovém víkendu dorazilo na Stříbrný rybník v Malšově Lhotě u Hradce Králové 79 zaregistrovaných historických automobilů – především typy Octavie, Spartak, Felicie, Tudor z padesátých a šedesátých let minulého století. O bezpečnost účastníků se starala i posádka „Úrazové pohotovosti“ Škody 1200 v sanitní úpravě a dvě dobové hlídky Veřejné bezpečnosti Škoda 1201 STW a Škoda 1202 STW.

Někteří nadšenci jako například manželé Kůrkovi dokonce dorazili i ve stylovém oblečení ze 60. let, což dokreslovalo pohodovou atmosféru celého setkání. Mezi mnoha vášnivými motoristy a jejich plechovými miláčky mě zaujal vůz Škoda Spartak Viktorie a Lubomíra Malých.
Oproti ostatním nablýskaným vozům působil poněkud „obyčejně“. O to více mě překvapila skromná poznámka majitele auta, že jeho služby využívá více než padesát let a nikdy s ním nezajel do servisu. „Auto bylo vyrobeno v srpnu 1957 a o měsíc později 4. září jsem si ho za 28 595 Kčs koupil v královéhradecké Mototechně. Kromě listových pér je celé v původním stavu, čehož si nejvíce cením,“ podělil se o svou celoživotní radost pan Lubomír Malý a toho doplnil syn Lubomír: „Najezdili jsme s ním 170 000 km po celém tehdejším Československu, nikdy jsme nebourali. Auto je velice spolehlivé, nikde nás nenechalo, ani v zimě na horách.“ Oba pánové si veškeré opravy a úpravy na jejich
Spartakovi dělali sami a právě pohled na ně a jejich činnost se stal koníčkem manželky a maminky paní Viktorie: „Samozřejmě ráda vařím, šiju, ale ze všeho nejraději jezdím na podobné srazy a kochám se pohledem na nádherná auta. Oba chlapy mám tak pod dohledem, celou rodinu to stmelilo.“

Všech 18 srazů zorganizoval a pečlivě dokumentoval i nenápadný majitel Škody Octavie TS 1200 pan Mgr. Jaroslav Gereg. Jeho vůz byl expedován 17. srpna roku 1964 jako úplně poslední vozidlo z řady Octavie, které opustilo výrobní závod Škoda Mladá Boleslav. V té době se již od 1. dubna 1964 vyráběly vozy řady 1000 MB. Kromě tohoto vozu vlastní ještě Škodu Octavii z roku 1963, která má najeto jen 80 000 km, aniž by potřebovala výraznější servisní zásahy. Právě uvedeného malého počtu ujetých kilometrů za 45 let provozu si cení jeho majitel.
Můj zájem o automobily se neomezuje jen na skutečné vozy, ale na toto téma vyvíjím literární a výtvarnou činnost.” Změněná pracovní schopnost donutila pana Gerega vyměnit většinu praktických činností za teoretické. Vydal v posledních 4 letech 3 knihy, zaměřené na historické vozy Škoda, poválečného období. V současné době připravuje 4. titul, zaměřený na relativně mladé veterány - vozy řady Škoda 1000 MB až Škoda 110 R Coupé. Všechny tituly ilustroval vlastními malbami, doplnil dobovým obrazovým materiálem vztaženým k uvedeným vozům jednak z vlastního archivu a také z archivu výrobních závodů Škoda. “Letošní sraz se vydařil díky skvělému počasí, dobré náladě. Přijelo také pár nový kousků,” uzavřel rozhovor Jaroslav Gereg.

Záliba, koníček, hobby – zkrátka příjemně a užitečně strávený čas, který prospívá a rozvíjí osobnost člověka, tvoří nesmírně důležitou součást našeho života. Ačkoliv bývá v dnešní době mnohdy náročné si takový čas udělat, jeho přínos určitě oceníte - vy i vaše okolí.

Pro všechny spekulanty, překupníky a obchodníky máme špatnou zprávu: všichni oslovení majitelé veteránů by svého miláčka neprodali a je tedy zcela zbytečné někoho kontaktovat nebo dokonce přemlouvat k prodeji! Tito lidé si mnohem více než majetku a peněz váží krásného koníčka a skvělých dlouholetých přátelství s kolegy z branže!

datum: 03.06.2008 | autor: Seminárky.cz

»» kompletní seznam úvodníků

Diskuse