Viktor Dyk: Krysař
Kategorie: Česká literatura od 20. století
Typ práce: Obsahy a rozbory děl
Další díla spisovatele: Viktor Dyk
Životopisy spisovatele: Viktor Dyk
Škola: nezadáno/škola není v seznamu
Charakteristika: Práce nejprve charakterizuje dané postavy. Poté se snaží zodpovědět otázky týkající se Krysařova řešení problému. Vysvětluje také symboliku některých motivů a srovnává dvě místa děje. V závěru se autor snaží vymezit roli kapitoly o magistru Faustovi v rámci celého díla.
Obsah
1. | Charakteristika postav - Krysař, Kristián, Sepp Jergen, Agnes
|
3. | Krysařovo řešení problému
|
4. | Symbolika - plynoucí řeka, spoutaný let, země sedmihradské, krysařovy píšťaly
|
5. | Srovnání míst - Kostel sv. Trojice a Krčma u žíznivého člověka.
|
6. | Kapitola o magistru Faustovi
|
Úryvek
“Spása a zkáza. Jak pro koho? Pro hammelnské obyvatele určitě zkáza. Pro krysaře, Agnes a Seppa Jergena spása. Agnes vyřešila vztah mezi sebou a krysařem a mezi sebou a Kristiánem dobrovolným odchodem ze života. Krysař po vyvraždění celého Hammelnu odhazuje svou píšťalu(duši) do propasti a ukončuje tím svůj „pestrý“ život.
Rozhodl se krysař pro řešení situace správně? Toť složitá otázka. Měl právo nahnat celý Hammeln do propasti? Avšak chovali se lidé z Hammelnu k němu správně? To nikdo neví.
V Krysaři hraje velkou roli čas, a tak jak plynou řeky, tak plyne i čas a život. Také se v tomto díle vyskytuje pojem země sedmihradská. Tím je míněn imaginární ráj či nebe, kde všichni jsou spokojeni. Tuto iluzi krysař zesílil obyvatelům města hraním na svou píšťalu – tzv. „krysařovu píšťalu“.
Kostel sv. Trojice a Krčma u žíznivého člověka jsou dvě významná místa města Hammeln. Jejich zařazení do příběhu však nehraje příliš velkou roli. Kostel je místem, kde se lidé scházejí jen o nedělních mších. A Krčma je prostorem, v němž jsou lidé každý večer. Tím bych snad podotkl, že obyvatelé nebyli příliš pobožní a byli plni hříchů, na které později doplatili. Na kostele byla socha pekelného stvoření, o níž by se dalo tvrdit, že ji vyhotovil sochař mistrovského umění.
V knize se rovněž objeví magister Faustus, který přemlouvá krysaře k nekalým myšlenkám a činům. Když přišel do hospody, lidé se ho stranili(jako krysaře), a dokonce všichni odešli. Jen jediný krysař, který sem později přišel, si přisedl. Je možné, že postava magistera Fausta byla druhým „já“ krysaře.
Toto vrcholné Dykovo dílo s romantickými prvky je poutavou starou saskou legendou ze 13. století. Autor v knize brilantně upozorňuje na vztah života a smrti. „Krysař“ je výrazem filozofického myšlení o lásce, pomstě a spravedlnosti. Dyk však do svého díla přenáší své individuální myšlení, a tak německou legendu přetváří ve svůj obraz."
Poznámka
Práce je poměrně špatně strukturovaná.
Vlastnosti
Číslo práce: | 673 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 1997 |
Počet stažení: | 3635 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: litx0023.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.
Diskuse